Wil je je bedrijf verkopen? 7 stappen om de waarde te verhogen

17 Sep 2020

Wil je je bedrijf verkopen? 7 stappen om de waarde te verhogen

Denkt u erover om uw bedrijf te verkopen? Of u nu overweegt om binnen een paar maanden of een paar jaar te verkopen, een bedrijf verkopen voor de beste prijs vergt voorbereidend werk. Begin nu met het plannen van een toekomstige verkoop.

1. Verhoog uw winstgevendheid

Potentiële investeerders hebben bewijs nodig dat uw bedrijf momenteel winstgevend is. Als u ze kunt laten zien, zullen deze winsten blijven stijgen, u kunt voor een hogere prijs verkopen. Zoek naar plaatsen waar u kosten kunt verlagen en efficiëntie kunt creëren.

2. Creëer stromen van terugkerende inkomsten

Vind manieren om de verkoop en inkomsten te verhogen, met name terugkerende inkomsten, die inkomsten genereren voor de nieuwe eigenaar, direct vanaf het begin. Dit kan het ondersteunen van lopende klanten- of leverancierscontracten omvatten, waardoor de nieuwe ondernemer gemoedsrust krijgt dat hij een consistente inkomstenstroom zal hebben naarmate hij gewend raakt aan het runnen van zijn nieuwe bedrijf.

3. Processen opzetten

Door gereguleerde processen in te stellen en te documenteren, waardoor het bedrijf effectief kan functioneren zonder uw tussenkomst, zullen kopers zich op hun gemak voelen. Potentiële investeerders moeten ervan overtuigd zijn dat het bedrijf lang nadat u bent vertrokken, zal blijven floreren en soepel zal verlopen.

4. Zorg voor kwalitatief hoogstaand personeel

Nieuwe eigenaren willen niet te maken krijgen met personeelsverloop, vooral niet als ze nieuw zijn in het bedrijf. Ervaren arbeiders brengen evenwicht en stabiliteit en helpen om winst te genereren. U kunt de waarde van uw bedrijf vergroten door actief kwalitatief hoogstaand personeel te cultiveren.

5. Val op en onderscheid uw producten of services

Bedrijven met gedifferentieerde producten en services bevinden zich in een unieke positie om een ​​deel van de markt te domineren. Ze hebben een voordeel ten opzichte van hun concurrenten en kunnen daarom een ​​hogere prijs vragen. U kunt dit doen door intellectuele eigendom, octrooien of andere unieke kenmerken van uw producten of diensten te ontwikkelen en te promoten.

6. Identificeer en markeer materiële en immateriële activa

Het is essentieel om alle fysieke activa van uw bedrijf op te sommen en te prijzen, inclusief meubilair, inrichting, uitrusting en inventaris. Maar houd ook rekening met de waarde van uw immateriële activa - zaken als contracten en overeenkomsten, klantrelaties, merkherkenning en meer. Elk immaterieel activum dat bijdraagt ​​aan de winst van uw bedrijf, kan de prijs ervan verhogen.

7. Beperk uw risico's

Verplaats uzelf in de schoenen van de koper. Doe wat mogelijk is om de waarde van uw bedrijf te vergroten. Zijn uw financiële gegevens nauwkeurig en up-to-date? Ziet uw instelling er op zijn best uit? Zijn er nog losse eindjes die u moet vastleggen voordat u uw bedrijf op de lijst zet? Kopers geven de voorkeur aan bedrijven met lage risico's en hoge beloningen.

Het nemen van deze belangrijke stappen zal niet alleen de waarde van uw bedrijf verhogen, maar ook de verkoop laten groeien, de winstmarges verbeteren en het helpen zich te onderscheiden van concurrenten. Als het tijd is om te verkopen, zal uw bedrijf aantrekkelijker zijn voor kopers en een hogere prijs vragen.