TikTok gebruiken om je bedrijf te promoten

25 Sep 2020

TikTok gebruiken om je bedrijf te promoten

Socialmediamarketing is een van de meest effectieve methoden om millennials en generatie Z te bereiken. Bedrijven die deze marketingstrategie hebben gebruikt, hebben op een zinvolle manier contact gehad met veel meer klanten. Binnen het social media spectrum worden regelmatig nieuwe kanalen toegevoegd en een van de meest recente toevoegingen is TikTok.

Het social media kanaal ziet eruit als een heel casual platform, dus kan het gebruikt worden voor zakelijke doeleinden? Ja, u kunt het voor professionele doeleinden gebruiken als u uw doelgroep goed genoeg onderzoekt. Hier is hoe het praktisch kan worden geïmplementeerd als onderdeel van een marketingstrategie voor sociale media.

Begrijpen hoe het allemaal werkt

Voordat we dieper ingaan op het onderwerp van het gebruik van TikTok voor zakelijke doeleinden, past bij jou om dit sociale mediaplatform een ​​beetje beter te begrijpen. TikTok zit vol met functies om video's te produceren met verbluffende audio-effecten en deze te delen met het beoogde publiek of volgers.

Je kunt een audio-effect van musical.ly kiezen dat kan worden afgespeeld als achtergrondmuziek voor de video. Het platform is perfect voor bedrijven die klanten van 16 tot 24 jaar proberen te bereiken. De reden hiervoor is dat 41% van de TikTok-actieve gebruikers tussen die leeftijdsgroep zit.

Je kunt het platform downloaden en spelen met de functies om dingen onder de knie te krijgen, maar hoe verhoudt het zich tot je bedrijf ? Het platform kan worden gebruikt om merkzichtbaarheid en klantbetrokkenheid te bevorderen met de inhoud die u maakt. Er zijn momenteel verschillende manieren waarop u een bedrijf op dit kanaal kunt promoten.

Die methoden omvatten betaalde marketing en organische methoden die kunnen helpen meer klanten op dit platform te bereiken. Misschien heb je een paar zorgen over het verpesten van de TikTok-campagne. Schakel in dat geval een deskundige in om gedurende het hele proces advies te geven. Dat zal de TikTok-campagne naar grote hoogten stuwen vanwege de hoge merkzichtbaarheid en geavanceerde klantbetrokkenheid.

Hashtag-uitdagingen gebruiken

Een van de De meest succesvolle manieren om een ​​bedrijf via TikTok op de markt te brengen, is het gebruik van hashtag-uitdagingen. Deze marketingtechniek voor sociale media is zeer effectief om meer merkzichtbaarheid te krijgen en daarmee het zakelijke doel te bereiken. Het lanceren van een hashtag houdt in dat je klanten om buy-in vraagt ​​door hen te vragen content voor TikTok opnieuw te maken of te creëren.

Bij het plaatsen van die content kunnen ze de hashtag van je merk erin opnemen. De best presterende TikTok-campagnes bevatten een solide hashtag-uitdaging. Het starten van een hashtag-campagne kan u ook helpen om door gebruikers gegenereerde inhoud veel beter te organiseren en ermee om te gaan. Als je een uitdaging hebt gelanceerd en een deel van de inhoud die door gebruikers is gemaakt, wilt promoten, is het gemakkelijker om deze te vinden door simpelweg op een hashtag te zoeken.

Deze inhoudversterkers zijn geen vreemd onderwerp op sociale media gebruikers omdat andere platforms zoals Twitter en Instagram deze functie hebben. Hashtag-uitdagingen zouden de kern van je TikTok-strategieën moeten zijn, omdat een groot aantal klanten alleen uit dit aspect kan worden afgeleid.

Ook kunnen hashtag-uitdagingen verder worden benut door ze te sponsoren, wat zal bijdragen aan de uitdaging verschijnen op ontdekken. Zo krijgen klanten gemakkelijk toegang tot de hashtag en kunnen ze zien wat voor soort inhoud onder die hashtag is gepost. Daarna kan de uitdaging exponentieel groeien omdat het beoogde publiek misschien zo snel mogelijk wil meedoen aan de trend.

Klantinteractie bevorderen

Met TikTok kunnen merken een breed publiek bereiken, maar het helpt hen ook op een zinvolle manier met klanten om te gaan. U kunt controleren hoe klanten omgaan met uw inhoud om te bepalen of het bedrijf echt contact maakt met het publiek. Negatieve statistieken geven aan dat de gezondheid van de marketingstrategie die u implementeert, niet goed is.

Vervolgens moet u de marketingstrategie die u gebruikt, herzien om een ​​beetje beter bij uw klanten te passen. De meest voorkomende fout die de meeste merken in dit opzicht maken, is dat ze te professioneel worden in gevallen waarin ze dat niet zouden moeten doen. TikTok kan u helpen bepalen of uw marketingstrategie voor sociale media effectief is.

U kunt bepalen hoe vaak klanten omgaan met uw inhoud en dat inzicht vervolgens gebruiken om de strategie opnieuw te ontwikkelen. Bovendien betrekt TikTok klanten tegen een onvoorstelbaar tarief, want door een hashtag-uitdaging te lanceren, zullen meer gebruikers hun inhoud posten. Dat kan u ook een idee geven van wat voor soort inhoud gebruikers van het bedrijf verwachten.

Afgezien daarvan kunnen duizenden TikTok-gebruikers uw merkadvocaten zijn en zelfs de inhoud delen die op andere platforms is gemaakt. De tijd die klanten besteden aan het maken van inhoud en het delen ervan op TikTok en andere platforms, zorgt ervoor dat klanten meer in het merk investeren. Ze zullen meer geneigd zijn om meer geld uit te geven aan het merk en dit kan allemaal beginnen met het zinvol betrekken van klanten op TikTok.

TikTok-contentcreatieplan

Wanneer je een marketingstrategie uitrolt, heb je een plan voor het maken van inhoud nodig en dat is precies wat je op TikTok moet doen. Het platform heeft een aantal unieke kenmerken waardoor het zich onderscheidt van andere social media kanalen. TikTok is gestructureerd om meer een vrijgevochten socialemediakanaal te zijn dat niet veel of helemaal geen professionaliteit vereist.

Overweeg dus niet om een ​​pak en banden met dit platform te brengen, maar overweeg om humoristische inhoud te plaatsen die zal klanten betrekken. In de meeste gevallen hebben TikTok-video's achtergrondmuziek of een bepaald audiobestand waar het publiek alleen maar kan mimiseren, dansen of acteren. Je kunt een themalied voor je merk maken en video's delen van andere personen die het lied nabootsen of dansen.

De uitdaging kan viraal gaan en andere kijkers bereiken die ook het formaat zullen volgen van andere video's die onder de dezelfde hashtag. Je kunt ook een video opnemen met grappige spraakaudio en klanten de video laten spelen.

Het komt erop neer dat TikTok een platform is dat creatief denken mogelijk maakt in plaats van meer gestructureerde en professionele beslissingen. TikTok is waar je creatieve sappen zouden moeten bloeien en werken aan het creëren van inhoud waarmee de beoogde doelgroep zich zal bezighouden.

Betaalde advertenties op TikTok

Als je je TikTok-strategie een kickstart wilt geven, gebruik dan betaalde advertentiemethoden kunnen het bedrijf enorm ten goede komen. Er zijn verschillende soorten betaalde advertenties die u op dit sociale mediaplatform kunt weergeven. Die advertenties omvatten merkovernames, merklenzen, native content voor invoer en overnames van hashtag-uitdagingen. Deze advertentietechnieken werken afhankelijk van de gelegenheid en de bedoeling om ze te gebruiken.

Daarom moet u ze allemaal in detail begrijpen. Door merkovernames kan een bedrijf het sociale mediaplatform voor een dag volledig overnemen en daarbij worden links naar de bestemmingspagina toegevoegd en worden hashtag-uitdagingen gedomineerd. Terwijl het invoeren van native content vergelijkbaar is met door Instagram gesponsorde verhalen die in volledig scherm worden weergegeven en kunnen worden overgeslagen door op het scherm te tikken.

De laatste advertentie kan slechts minder dan 15 seconden worden weergegeven, wat over het algemeen acceptabel is lengte op dit platform. Je kunt ook zogenaamde merklenzen gebruiken die vergelijkbaar zijn met Instagram- of Snapchat-filters. Merklenzen kunnen klanten een geweldige kans bieden om in contact te komen met het merk, waardoor ze worden geïnspireerd om het bedrijf verder te onderzoeken.

Wie weet waar dat het bedrijf naartoe kan leiden? De resultaten zijn mogelijk een hogere conversieratio van de producten of services die u verkoopt. Bedrijven kunnen hun bedrijf ook promoten door hashtag-challenge-overnames te gebruiken, waardoor marketeers kunnen betalen voor hun hashtags om onder Discover te verschijnen.

Het publiek zal gemakkelijker toegang krijgen tot de hashtag-challenge wanneer deze op hun schoot valt. Al deze betaalde TikTok-advertenties kunnen de zichtbaarheid van het merk exponentieel verbeteren en uw bedrijf wereldwijd introduceren.

Samenwerken met influencers

Een van de gemakkelijkste manieren om socialemediamarketingstrategieën te ontlopen, is samenwerken met influencers en hen het zware werk laten doen. TikTok is niet anders omdat dit platform gevestigde influencers heeft met een grote aanhang. Het gebruik van deze influencers om een ​​goede zichtbaarheid van het merk te krijgen, kan zoveel voordelen hebben voor het bedrijf.

Daarom moet je een influencer-marketingstrategie opnemen bij het plannen van een TikTok-campagne. Je moet de standaard due diligence uitvoeren voordat je een bepaalde influencer gaat gebruiken, zelfs op TikTok. Het belangrijkste aspect om op te letten, is of de influencer wel de sleutels heeft tot de relevante doelgroep die je zoekt.

Als de influencer niet wordt gevolgd door de doelgroep die je target, wat heeft het dan voor zin honderden en zelfs duizenden dollars betalen? Het is dus belangrijk om de nodige zorgvuldigheid te betrachten voordat u het officieel maakt met een influencer. Je kunt influencers vragen om content te maken waarvan ze denken dat ze het beste aansluiten bij zijn publiek.

De Return on Investment (RoI) van influencer marketing is voorlopig behoorlijk significant omdat er niet zoveel bedrijven zijn strijden nu om influencers. Dat verlaagt de prijs voor het verkrijgen van dergelijke diensten, waardoor het nu de beste tijd is om de markt te betreden. Benader influencers die relevant zijn voor uw merkimago en begin een werkrelatie met elk van hen te ontwikkelen.

Hoe gebruiken andere merken TikTok

Grote merken hebben een geweldige tijd op TikTok en betrekken miljoenen gebruikers bij het proces, meestal met behulp van hashtag-uitdagingen. Nike heeft bijvoorbeeld een hashtag met een merk gelanceerd met alleen de naam van dit merk, die vrij eenvoudig en gemakkelijk te onthouden is. De hashtag-uitdaging heeft alleen miljoenen gebruikers ertoe aangezet om hun inhoud te posten door hun sneakers aan te passen of te dragen en ermee te rennen.

Chipotle vroeg ook om een ​​grote klantbetrokkenheid door hun hashtag-uitdaging genaamd #boorito te stimuleren. De gebruikers moesten de meest spookachtige outfit dragen en de inhoud op TikTok posten om korting te krijgen bij het kopen van eten tijdens Halloween.

Mucinex deed ook mee aan TikTok-hashtag-uitdagingen door de #TooSickToBeSick-uitdaging te lanceren. Het was een primeur voor farmaceutische bedrijven om dit platform te gebruiken om hun geneesmiddelen te promoten, waardoor deze strategie een zeer effectieve methode is om contact te maken met het publiek en de zichtbaarheid van het merk en de klantbetrokkenheid te vergroten.

Kool-aid stimuleerde ook de hashtag-uitdaging door deelnemers de kans te bieden $ 10.000 te winnen. Om kans te maken op dit geld, moesten gebruikers inhoud van zichzelf posten waarin ze genoten van Kerstmis onder de hashtag #OhYEAHChristmas. Lil Jon, een van de influencers die in deze campagne werd gebruikt, slaagt erin om zelf meer dan 1,3 miljoen views te krijgen.

Laatste gedachten

TikTok kan met succes worden gebruikt voor zakelijke marketingdoeleinden en de voorbeelden van andere merken geven aan dat dit absoluut mogelijk is. U kunt dit platform gebruiken om uw creatieve sappen de vrije loop te laten en inhoud te creëren die echt tot de harten van het publiek spreekt. Je kunt de hashtag-uitdaging van het bedrijf stimuleren om het viraal te laten gaan en een groter publiek te bereiken door misschien een geldprijs of een andere incentive op te nemen die klanten geweldig zullen vinden.