Tijd voor een kantoor metamorfose

19 Nov 2020

Tijd voor een kantoor metamorfose

Sinds maart begin dit jaar hebben we te maken met het coronavirus. Hierdoor hebben veel bedrijven gekozen om werknemers vanuit huis te laten werken. Maar nu is het al november, de situatie is nog niet verbeterd en er zijn zelfs strengere maatregelen genomen. De huidige situatie nu is dat we nog steeds thuis moeten werken en niet naar kantoor mogen komen. Maar dit kan natuurlijk niet voor altijd zo blijven gaan. We kunnen er van uit gaan dat we op den duur weer naar kantoor mogen gaan en ons oude leven weer een beetje kunnen oppakken. Alleen is het wel zo dat kantoren zich moeten aanpassen aan een veilige werkomgeving voor de werknemers. In dit artikel lees je hoe je jouw kantoor coronaproof maakt en wat je hiervoor nodig hebt.

Werkplekken coronaproof maken

Wat ga je doen met alle werkplekken en hoe houd je 1,5 meter afstand? Dit zijn lastige punten, zeker als je maar een bepaald oppervlakte tot je beschikking hebt. Om de ruimte het beste te benutten heb je misschien wel nieuwe kantoormeubelen nodig, omdat de bureaus die je nu tot beschikking hebt veel te groot zijn en niet handig schoon te maken zijn. De meeste bedrijven proberen werknemers in groepjes om de dag te laten komen, zodat iedereen op een flexplek aan de slag kan met werken. Dit betekent dat je een bureau deelt met een collega. Hierbij is het extra belangrijk dat er wordt gelet op hygiëne en dat elke dag de bureaus worden schoongemaakt. Ook kan het helpen om coronaproof schermen tussen bureaus op te hangen of neer te zetten, om zo de kans op besmettingen te verminderen.


Herinrichten van je kantoor

Nu je misschien de werkplekken van je werknemers al hebt heringericht, is het belangrijk om andere delen van je kantoor niet te vergeten. Je moet hierbij denken aan de vergaderzalen, de entree, hal, receptie, gangen, wc’s, kantines en gedeelde ruimtes. Het is soms lastig om dit helemaal zelf te doen. Daarom kun je kantoorinrichting van Havic inhuren om samen met jou te kijken wat de beste optie is voor jouw kantoor. Het is namelijk belangrijk dat het nog wel professioneel eruit ziet. Op den duur zou je weer klanten mogen ontvangen, en dan wil je wel een goede indruk achter laten. Ook wanneer je calls vanuit je kantoor houd, krijgen mensen nog steeds een indruk mee van jouw kantoor. Daarnaast is het is belangrijk om voor je werknemers een fijne sfeer te creëren op de werkplek, wanneer ze weer naar kantoor mogen komen. Misschien kom je op deze manier wel van die lelijke lamp af die al vijf jaar lang boven de vergadertafel hangt. Zie het dus als iets positiefs en geef je kantoor een make-over. Het kan ook zijn dat je erachter komt dat je een heel nieuwe inrichting van je pand nodig hebt om een veilige werkplek voor je werknemers te creëren. Het is dan handig om met een groep professionals die verstand hebben van kantoorinrichtingen om de tafel te zitten, zodat je er iets moois van kan maken.