SEO voor beginners

28 Nov 2020

SEO voor beginners

Wanneer je een website hebt, betekent het niet dat hij gelijk wordt gevonden door gebruikers. De meeste mensen zoeken een website op via Google, ze vullen woorden in waar ze naar op zoek zijn. Ik geef je een voorbeeld: telefoonwinkel Amsterdam. Jouw zaak of webshop is gevestigd in Amsterdam en je verkoopt telefoons, maar omdat de SEO van je website niet goed genoeg is komt de klant niet op jouw website terecht. Het is daarom heel belangrijk om de SEO van je website te optimaliseren. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Om je website bovenaan de lijst te krijgen, moet je een goede website met de juiste inhoud hebben. In dit artikel ga ik je vertellen wat SEO precies is en hoe je het kan toepassen op jouw WordPress website.

Wat is SEO

Seo betekent dus Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine-optimalisatie. SEO is een belangrijk onderdeel als het gaat over online marketing van je bedrijf en het lange termijn succes van je online vindbaarheid. Je probeert het verkeer vanuit de zoekmachines zoals Google te maximaliseren, en hoge posities te behalen in de zoeklijst. Zoekmachines verzamelen alle openbare content die op het internet te vinden is. Nu heb je misschien een WordPress website, en weet je niet zo goed hoe je de SEO kan optimaliseren van je website. Voor WordPress heb je verschillende plugins die je kan downloaden om je te helpen met SEO, maar ik wil je eigenlijk aanraden om naar een bedrijf te gaan die je SEO advies kan geven. Ook wanneer je nog niet zo goed overweg kan met je WordPress pagina, is er een gratis Wordpress cursus die je kunt volgen. Het is belangrijk dat de content die op je website staat, wel bij je SEO past.

Aan de slag met SEO

In het bovenste stuk hebben we uitgelegd wat SEO precies is. Nu gaan we aan de slag met het toepassen ervan. Het is belangrijk dat je gaat onderzoeken op welke woorden jouw bezoekers zoeken. Je kunt hiervoor een SEO cursus volgen. Een prettige tool om zoekwoorden te maken is Google Ads Zoekwoordenplanner. In deze zoekwoordenplanner kan je zoekwoorden invullen waarvan jij denkt dat mensen die gebruiken om zo op jouw website te komen. Kies voornamelijk voor zoekwoorden die uniek zijn, en niet zoekwoorden die je concurrentie ook gebruikt. Onderzoek ook de zoekwoorden die je wilt gebruiken in Google om zo te kijken welke resultaten je krijgt. De metatags zijn de eerste contactpunten die je klant hebt met jouw website. Metatags zijn stukjes code die kunnen worden toegevoegd aan een pagina. Dit is overigens niet zichtbaar voor de bezoekers van je website. Deze tags zijn alleen belangrijk voor zoekmachines, zij gebruiken deze tags om resultaten te krijgen. De meta description, wordt vaak getoond als omschrijving en kan de gebruiker wel zien. Een meta beschrijving kun je vaak in je beheersysteem van je website invullen, dit maakt het een stuk makkelijker.