Reactief en proactief zijn op sociale media

29 Sep 2020

Reactief en proactief zijn op sociale media

Het plaatsen van uw bedrijf op sociale media is de weg voorwaarts voor bijna elk bedrijf. Het wordt ook verwacht door uw publiek. Zoals het hebben van een website natuurlijk is. Maar hoe slaagt u erin dit alles bij te houden EN ook uw bedrijf te runnen?

Waar is uw publiek?

De gemakkelijkste manier om dit te doen, is door uw bedrijf op te zetten op de sociale mediaplatforms waarop u uw publiek zult vinden. Onthoud dat je niet op de platforms gaat die je wilt. Je bent op zoek naar de platforms waarop je publiek wordt gevonden.

Zorg dat je de juiste apps hebt

Zodra het je is gelukt om ze op te zetten en begonnen met uw accounts, moet u ervoor zorgen dat u reageert op eventuele vragen die opduiken. Om dit te doen, moet u de relevante apps aan uw telefoon toevoegen. Ik zou ook willen voorstellen dat u ze op de eerste startpagina toevoegt, zodat u onmiddellijk kunt zien wanneer er meldingen binnenkomen.

Deel de lading

Het kan ook handig zijn om meer dan één persoon te laten reageren als je veel reacties en privéberichten hebt op jouw pagina.

Veel bedrijven met een groter, responsief publiek kunnen overwegen om een ​​app van derden te gebruiken, zoals Social Pilot of AgoraPulse. Deze betaalde platforms kunnen u helpen een inbox nul te maken en u kunt opmerkingen en klachten aan andere mensen in het bedrijf toewijzen voor snellere en beter passende reacties.

Verwachtingen beheren

Als u erover nadenkt, heeft u persoonlijk een bepaalde verwachting over wanneer bedrijven moeten reageren op uw opmerkingen en berichten op sociale media. Helaas doet uw publiek dat ook. Als je een reactie plaatst op een Facebook-pagina die een reactie acht, zou je tegen het einde van die werkdag een reactie verwachten. Als je een opmerking of klacht op Twitter plaatst, zou je een veel snellere reactie verwachten (misschien afhankelijk van de grootte van het bedrijf).

Wees snel!

Welnu, u zit op sociale media - uw klanten zullen hetzelfde verwachten. Het is je misschien opgevallen dat er een Fast Response-badge is die je kunt krijgen als je ook binnen 15 minuten reageert? Het is moeilijk maar haalbaar.

Nu tijd om proactief te zijn

Reageren is geweldig, maar proactief zijn is beter! Na verloop van tijd zul je begrijpen welke vragen je publiek stelt, en hopelijk kun je modderig water opruimen met een FAQ. Deze eenvoudige lijsten kunnen doorzoekbaar zijn en binnen een website worden toegevoegd, uw Business Messenger kan chatten (via chatbots) of misschien kunt u diepgaande artikelen maken over hun vragen? Gebruik alles opnieuw in infographics, video's en zelfs de vreemde Live!

Inhoud plannen

De term "sociale media" impliceert dat op een bepaald moment je moet sociaal zijn. Een van de beste manieren om dit te doen, is door de gerelateerde inhoud van anderen te delen. Hoe meer u een opslagplaats wordt van nuttige en herkenbare informatie voor uw publiek, des te meer u zult denken.

Chatbots

U kunt op verschillende plaatsen chatten, maar de meest bekende is Facebook Messenger. Met deze kleine nano-natterers kunt u een vooraf ingesteld antwoord op alle standaardvragen toepassen. Als u bijvoorbeeld regelmatig wordt gevraagd 'Waar bevindt u zich?' chatbots interpreteren en verwerken de woorden of zinsdelen van gebruikers en geven direct een vooraf ingesteld antwoord.

Inhoud zoeken

Ik zei: schema-inhoud (berichten, afbeeldingen, white papers, enz.). Dat kan echter soms moeilijk zijn, daar ben ik het mee eens, en dagelijkse Google-zoekopdrachten zijn niet ideaal! Ik zou willen voorstellen om nog eens naar andere betaalde platforms te kijken, zoals BuzzSumo, Buffer, Feedly en Postplanner.

Thema's

Typen inhoud kan ook een strijd zijn. Ik begin meestal met thema's voor mijn bedrijf. Ik zou bijvoorbeeld verschillende sociale mediaplatforms bespreken en dieper ingaan op wijzigingen en updates. Je zou misschien weken of maanden kunnen besteden aan het elke keer over je verschillende producten of services praten?

Contentplannen zijn je vriend

Contentplannen zijn levenslang voor het bedrijf op sociale media! Ze hoeven niet enorm gedetailleerd te zijn - sommige kunnen waanzinnig gedetailleerd zijn! Ik zou echter willen voorstellen dat u uw plannen voor misschien 3 tot 6 maanden opschrijft om u op weg te helpen. Denk vervolgens na over thema's, zoek inhoud van andere websites (zoals hierboven) en maak vervolgens uw eigen. Dit is niet absoluut, maar sommige mensen vinden dat je 70% van je tijd moet besteden aan praten over andere gerelateerde en nuttige inhoud en 30% over die van jezelf.

Oproepen tot actie

Onthoud, we proberen hier nog steeds proactief te zijn! Zorg voor een slimme en snelle call-to-action die uw publiek enthousiast houdt. Beantwoord een probleem, een pijnpunt dat ze hebben met uw product of dienst. Laat ze zich aanmelden voor uw e-mailmarketing met een kleine oplossing of download.

Vraag om hulp

Als u het eenmaal echt druk heeft, moet u wellicht meer hulp overwegen. Dat kan natuurlijk in de vorm van meer personeel of misschien wilt u een Virtual Assistant overwegen? Dit kan ervoor zorgen dat u doortikt totdat u het zich kunt veroorloven iemand parttime of fulltime in dienst te nemen.