Mijn bedrijf groeit niet! Dít kan er aan de hand zijn
14 Jul 2021
Als je een bedrijf hebt, wil je natuurlijk het liefst steeds een stukje groter groeien. Of je nu een webshop hebt met producten of juist klanten helpt met een dienst: in veel branches is groei mogelijk. Het is echter niet altijd vanzelfsprekend. Merk je dat je bedrijf niet of maar moeizaam groter groeit? Gooi niet direct de handdoek in de ring, maar ga op zoek naar de reden hiervoor. In dit artikel bespreken we verschillende zaken die er aan de hand kunnen zijn.
Slechte online vindbaarheid
Het is vandaag de dag enorm belangrijk om goed vindbaar te zijn online. Deel content op social media en zorg dat je daar steeds meer volgers krijgt. Ook zoekmachines zoals Google worden veel ingezet door internetgebruikers: daar kun je met je bedrijf slim op inspelen. Je wilt namelijk bovenaan komen te staan als er een relevante zoekopdracht wordt uitgevoerd! SEO is hierbij van belang, waarbij een goede strategie meetelt. Een professioneel SEO bureau kan je helpen bij het verbeteren van SEO in je website. Met een SEO audit ontvang je aan de hand van een uitgebreide scan een concrete lijst met verbeteringen die je kunt doorvoeren, om voortaan beter te kunnen worden gevonden door potentiële klanten.
Verkeerde doelgroep aanspreken
Een ander punt waar het mis kan gaan, is het aanspreken van de juiste doelgroep. Het is raadzaam om als bedrijf tot op de bodem uit te zoeken hoe jouw doelgroep eruitziet. Dit kun doen door ijkpersonen op te stellen, om maar iets te noemen. Maar het blijft op die manier toch een beetje een gok. Het is beter om echt met je doelgroep in gesprek te gaan, om erachter te komen wat zij van je bedrijf vinden. Misschien merk je dat er bepaalde wensen zijn waar je nog niet aan voldoet. Of wellicht is het zo dat je niet helemaal de juiste doelgroep aanspreekt met bijvoorbeeld je producten of je communicatievormen. Zo kun je je bedrijf en je plan van aanpak hierop bijsturen.
Bedrijfsdoel onduidelijk
Als het doel van je bedrijf onduidelijk is, snappen mensen niet precies waar ze jouw bedrijf voor nodig hebben. Zorg daarom altijd dat je boodschap helder is: pas op met communicatie in jargon of met vage, nietszeggende termen. Je kunt maar beter to the point zijn, ook in bijvoorbeeld je uitingen op social media. Zo snappen potentiële klanten direct wat ze aan je hebben!
Onjuiste focus
Ook de focus van je bedrijf kan verkeerd liggen. Misschien is bijvoorbeeld de insteek van je bedrijf niet uniek genoeg: als je eigenlijk nadoet wat andere bedrijven al doen, kan het zo zijn dat je niet interessant wordt gevonden. Ga liever op zoek naar een doelgericht en specifiek uitgangspunt, waar jij je als bedrijf in specialiseert. Denk aan het vinden van een ideale niche! Daar kun je veel profijt van hebben en je bedrijf door laten groeien.