Maak het administratief in orde met je partner

25 Jul 2021

Maak het administratief in orde met je partner

De basis voor een overzicht in je financiën, is een geordende administratie. Maar het is lastig om dit nauwkeurig bij te houden. Vaak is het lastig om een start te maken met het ordenen van je administratie, soms ligt het door het hele huis verspreid. Dan kan het een hele klus zijn om alle papieren bij elkaar te verzamelen. De papieren kunnen zich opstapelen tot grote hoge witte stapels, die maar lastig zijn door te komen. Het is daarom verstandig om samen met je partner alles administratief op orde te maken. Hieronder kun je een aantal tips lezen over het administratief op orde maken van je administratie. 

Administratief goed op orde

Als je het goed voorbereid, scheelt het achteraf veel werk. Het belangrijkste is of je er voor kiest om je administratie digitaal of op papier te doen. Je wilt namelijk voorkomen dat de helft van je administratie digitaal is en de andere helft op papier. Wanneer je een eigen bedrijf hebt is het verstandig om onderscheid te maken in privé en werk. Rekeningen en bankafschriften komen steeds vaker digitaal binnen en niet meer via de post. Het kan dan een makkelijke keuze zijn om je administratie digitaal te maken. Tegenwoordig krijg je ook loonstroken en mobiele abonnementen digitaal binnen. Deze afschriften kun je onder het mapje prive ordenen. Gezamenlijke gegevens zoals huur/hypotheek, energie en verzekeringen kun je bewaren in de gezamenlijke administratie. Over de kosten kan je afspraken maken en dit wordt vaak opgenomen in een samenlevingscontract. Dit is een overeenkomst waar allerlei afspraken in staan die over het samenwonen gaan en de kosten van de huishouding. Wanneer je een samenlevingsovereenkomst hebt en langer dan een half jaar samenwoont, wordt je fiscaal behandeld als gehuwden. 

Voorbereiding is het halve werk

Je wilt er misschien nog niet aan denken dat je partner op een dag misschien er niet meer is. Er zal een dag aanbreken waarbij je een dagje ouder wordt en je lichamelijk of geestelijk achteruit gaat. Het is goed om dan alvast na te denken over wie jouw erfenis krijgt. Hierbij kan je het beste een levenstestament opmaken, waarin staat beschreven wie volmacht krijgt. Een levenstestament bestaat vaak uit twee volmachten, een voor de financiële belangen en de andere voor de medische en persoonlijke zaken. Alle zaken die worden geregeld worden in een akte vastgelegd. Wanneer je een samenlevingscontract met je partner hebt of bent getrouwd is het verstandig om een levenstestament op te stellen. In je levenstestament leg je keuzes en wensen voor de toekomst vast. Je financiële en zakelijke belangen, keuze voor medische behandelingen en persoonlijke wensen. In je levenstestament wijs je een vertrouwenspersoon aan die namens jou mag handelen.