De Musk-methode: leer van partners en doe het dan alleen

21 Sep 2020

De Musk-methode: leer van partners en doe het dan alleen

Elon Musk wordt geprezen als een innovator en disruptor die in 16 jaar tijd van bijna niets wist over het bouwen van auto's naar het runnen van 's werelds meest waardevolle autofabrikant.

Maar zijn record laat zien hij is meer een snelle leerling die allianties smeedde met bedrijven die de technologie hadden die Tesla ontbeerde, een aantal van hun meest getalenteerde mensen in dienst nam en vervolgens de grenzen verlegde die de meer risicomijdende partners beperkten.

Nu, Musk en zijn team bereiden zich voor om nieuwe stappen te schetsen in Tesla's streven om een ​​meer zelfvoorzienend bedrijf te worden dat minder afhankelijk is van leveranciers tijdens het "Battery Day" -evenement op 22 september.

Musk laat al maanden hints vallen dat aanzienlijke technologische vooruitgang zal worden aangekondigd, aangezien Tesla ernaar streeft de goedkope, duurzame batterijen te produceren waarmee zijn elektrische auto's op gelijke voet kunnen staan ​​met goedkopere benzineauto's.

Nieuwe batterijcelontwerpen, chemie en fabricageprocessen zijn slechts enkele van de ontwikkelingen die w zou Tesla in staat stellen zijn afhankelijkheid van zijn oude batterijpartner, het Japanse Panasonic, te verminderen, zeiden mensen die bekend zijn met de situatie.

"Elon wil niet dat een deel van zijn bedrijf afhankelijk is van iemand anders, '', zei een voormalig senior executive bij Tesla, die weigerde te worden genoemd. "En voor beter of slechter - soms beter, soms slechter - hij denkt dat hij het beter, sneller en goedkoper kan."

Tesla heeft samenwerkingsverbanden voor batterijproductie met Panasonic, LG Chem uit Zuid-Korea en China's Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) die naar verwachting zal doorgaan.

Maar tegelijkertijd gaat Tesla over om de productie van cellen - de basiscomponent van accupakketten voor elektrische voertuigen - te controleren in sterk geautomatiseerde fabrieken, waaronder een gebouwd in de buurt van Berlijn, Duitsland en een ander in Fremont, Californië, waar Tesla tientallen experts inhuurt op het gebied van batterijceltechnologie en -productie.

"Er is geen verandering in onze relatie met Tesla", zei Panasonic in een verklaring geleverd door een woordvoerster van het bedrijf.

"Onze relatie, zowel in het verleden als in het heden, is gezond. Panasonic is geen leverancier van Tesla; we zijn partners. Het lijdt geen twijfel dat ons partnerschap zal blijven innoveren en zal bijdragen aan de verbetering van de samenleving. "

Tesla niet reageer onmiddellijk op een verzoek om commentaar.

Make Everything

Sinds hij het jonge bedrijf in 2004 overnam, was het doel van Musk om genoeg te leren - van partnerschappen, acquisities en talentwerving - om sleuteltechnologieën onder de controle van Tesla te brengen, zeiden mensen die bekend waren met de strategie van Tesla.

Ze zeiden dat het doel was om een ​​sterk verticaal geïntegreerd bedrijf op te bouwen, of een digitale versie van Ford's ijzererts-naar-Model-A productiesysteem aan het eind van de jaren twintig.

"Elon dacht dat hij alles kon verbeteren wat de leveranciers deden - alles", zei Tom Wessner, voormalig supply chain executive van Tesla, die nu hoofd is van Imprint Advisors in de sector. "Hij wilde alles maken."

Batterijen, een groot deel van de kosten van een elektrische auto, staan ​​centraal in de Musk-methode. Terwijl ondergeschikten jarenlang pleiten tegen de ontwikkeling van eigen Tesla-batterijcellen, blijft Musk naar dat doel streven.

"Zeg hem 'Nee', en dan wil hij het echt doen", zei een derde voormalig Tesla veteraan.

De veranderingen in batterijontwerp, chemie en productieprocessen die Tesla volgende week verwacht te onthullen, zijn gericht op het herwerken van de wiskunde die tot nu toe elektrische auto's duurder heeft gemaakt dan auto's met verbrandingsmotor die koolstof uitstoten. / p>

Reuters meldde in mei dat Tesla van plan is goedkope batterijen te onthullen die ontworpen zijn om een ​​miljoen kilometer mee te gaan. Tesla werkt ook aan het veiligstellen van directe levering van belangrijke batterijmaterialen, zoals nikkel, terwijl het celchemie ontwikkelt die niet langer duur kobalt nodig heeft, evenals sterk geautomatiseerde productieprocessen om de productie te versnellen.

'Rechtstreeks voor Mars '

Panasonic werkt samen met Tesla bij de $ 5 miljard Nevada "Gigafactory", terwijl CATL en LG Chem cellen leveren aan Tesla's fabriek in Shanghai, waar batterijmodules en pakketten worden geassembleerd voor zijn Model 3 sedan.

Panasonic zei onlangs dat het van plan is zijn productielijnen in Nevada uit te breiden, die de cellen leveren die vervolgens in de batterijmodules gaan die door Tesla naast de deur worden geassembleerd.

Maar het partnerschap met de Gigafactory in Nevada deed dat bijna niet Volgens twee voormalige topmanagers van Tesla gebeurt dat niet. Musk gaf in 2011 opdracht aan een team om de batterijproductie te bestuderen, volgens een voormalige directeur, maar ging uiteindelijk in 2013 samen met Panasonic.

Nu test Tesla een productielijn voor batterijcellen in Fremont en bouwt ze haar eigen productielijn. enorme geautomatiseerde celproductiefaciliteit in Gruenheide in Duitsland.

De achtbaanrelatie met Panasonic weerspiegelt andere Tesla-allianties.

Tijdens de ontwikkelingsalliantie met het Duitse Daimler, dat een vroege investeerder was in Tesla, Musk raakte geïnteresseerd in sensoren die auto's binnen de rijstroken zouden helpen houden.

Tot die tijd ontbrak het Tesla Model S, dat de ingenieurs van Mercedes-Benz hielpen verfijnen, camera's of geavanceerde sensoren voor rijhulpsystemen en software zoals die gebruikt in de Mercedes S-Klasse.

"Hij leerde daarover en ging nog een stap verder. We vroegen onze ingenieurs om op de maan te schieten. Hij ging recht op Mars af", zei een senior ingenieur van Daimler. .

Ondertussen een associatie met Japan's Toy ota, een andere vroege investeerder, leerde hem over kwaliteitsmanagement.

Uiteindelijk kwamen leidinggevenden van Daimler en Toyota bij Tesla in sleutelrollen, samen met talent van Google, Apple, Amazon, Microsoft en rivaliserende autofabrikanten Ford, BMW en Audi.

The Musk Spin

Sommige relaties liepen echter niet goed af.

Tesla ging in 2014 in contact met de Israëlische sensormaker Mobileye , gedeeltelijk om te leren hoe je een zelfrijdend systeem kunt ontwerpen dat uitgroeide tot Tesla's Autopilot.

"Mobileye was de drijvende kracht achter de oorspronkelijke Autopilot", zei een voormalig Mobileye-directeur, die weigerde om genoemd te worden.

Mobileye, dat nu eigendom is van Intel, zag ook het risico in van het delen van technologie met een snel evoluerende startup als Tesla, die eind 2008 op instorten stond en nu marktwaarde heeft van $ 420 miljard.

Maar Tesla en Mobileye hadden een bittere en publieke splitsing nadat een bestuurder in 2016 werd gedood toen een Model S met behulp van het Autopilot-systeem m gecrasht.

Destijds zei Amnon Shashua, die nu de president en chief executive van Mobileye is, dat Tesla's Autopilot niet was ontworpen om alle mogelijke crashsituaties te dekken, aangezien het een rijhulpsysteem was en niet een systeem zonder bestuurder .

VS technologiebedrijf Nvidia volgde Mobileye als leverancier voor Autopilot, maar ook dit werd uiteindelijk buitenspel gezet.

"Nvidia en Tesla delen een gemeenschappelijke strategie om softwaregedefinieerde voertuigen te ontwikkelen die worden aangedreven door krachtige AI-computers. Elon is erg concentreerde zich op verticale integratie en wilde zijn eigen chips maken, "zei Danny Shapiro, senior director automotive bij Nvidia.

Zowel Shapiro als de voormalige Mobileye-manager zeiden dat er geen sprake was van een onjuist gebruik van hun technologie door Tesla. / p>

Naast partnerschappen, ging Musk vier jaar geleden over op overnames en kocht een handvol weinig bekende bedrijven - Grohmann, Perbix, Riviera, Compass, Hibar Systems - om Tesla's expertise in automatisering snel te vergroten. Maxwell en SilLion hebben Tesla's bekwaamheid in batterijtechnologie verder vergroot.

"Hij leerde veel van die mensen", zegt Mark Ellis, een senior consultant bij Munro & Associates, die Tesla uitgebreid heeft bestudeerd. "Hij gebruikte veel informatie van hen en zette zijn draai aan het verbeteren ervan."