Concept testing: zo maak je van jouw productidee een succes

10 Dec 2020

Concept testing: zo maak je van jouw productidee een succes

Wist je dat ongeveer 85% van alle productinnovaties niet slaagt? Met concept testing voorkom je dit. Door in verschillende fases het product of de dienst te testen, vergroot je de kans dat het een succes wordt. Of je nu een korte scan of een uitgebreid onderzoek uitvoert, een investering in concept testing is een investering die zich dubbel en dwars uitbetaalt. Je vergroot niet alleen de kans op slagen, maar bespaart ook tijd en geld aan ideeën die achteraf toch niet zo succesvol blijken te zijn. Vraag je doelgroep om feedback en maak jouw productinnovatie tot een succes. In deze blog lees je hoe je dit aanpakt.  

Waarom is concept testing belangrijk?

Concept testing pas je in verschillende fases in de conceptontwikkeling toe. Door jouw ideeën te testen, kom je erachter welk concept het beste voldoet aan de consumentenbehoeften. 

Je geeft antwoord op de vragen…

-    Welke ideeën hebben het grootste marktpotentieel?
-    Welke productvariant heeft het grootste marktpotentieel?
-    Hoe scoren ideeën op KPI’s als ‘onderscheidend vermogen’ en ‘relevantie’?
-    Raken ideeën de juiste snaar bij de doelgroep? 

Wanneer pas je het toe? De 4 fases van conceptontwikkeling 

Conceptontwikkeling bestaat uit vier fases:

-    Ideegeneratie
-    Ideeselectie
-    Ideevalidatie
-    Productie en lancering

In de eerste fase ontwikkel je zoveel mogelijk productideeën. Het is goed hierbij al klanten te betrekken met behulp van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. 

Heb je een waslijst aan ideeën voor je liggen? Dan is het tijd om de meest kansrijke ideeën eruit te filteren met een concept test. Wil je de vaart erin houden? Kies voor ConceptGO van Delta Marktonderzoek en krijg in slechts 2-3 dagen inzicht in de sterktes en zwaktes van je productideeën.

De meest kansrijke ideeën werk je uit in customer value propositions (CVP’s). Daarna is het tijd om een definitieve keuze te maken met behulp van concept testing. Welke variant(en) ga je in productie nemen en lanceren? 

Hoe werkt het?

Een goede producttest bevat in ieder geval de volgende drie onderdelen:

-    Key Performance Indicators
-    Benchmarkdatabase
-    Conceptbeschrijvingen

Key Performance indicators

De jarenlange ervaring van Delta Marktonderzoek met betrekking tot productonderzoek leert ons dat er een aantal KPI’s zijn die de slagingskans van een productconcept goed in kunnen schatten. Toets je ideeën bijvoorbeeld op:

-    Relevantie
-    Onderscheidend vermogen
-    Vernieuwing
-    Brand fit
-    Geloofwaardigheid

Benchmarkdatabase

Natuurlijk moet je de KPI’s wel ergens op kunnen toetsen. Daarom is het belangrijk om een benchmarkdatabase te gebruiken. Zo kun je jouw conceptscores vergelijken met scores van andere productideeën. 

Conceptbeschrijvingen

Hoe overtuig je iemand van jouw idee? Met een korte maar krachtige conceptbeschrijving! Beschrijf het idee in een paar korte zinnen en voeg eventueel ook een visuele weergave van het productconcept toe. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1.000 woorden.  

Een concept testen? Profiteer van deze 3 tips

Om je een duwtje in de juiste richting te geven, delen we een aantal tips. Doe er je voordeel mee!
•    Houd de resultaten bij in een dashboard
•    Zet je roze bril af
•    Test – verbeter – re-test

Verwerk de resultaten in een dashboard

Om in één oogopslag te zien welke productideeën de meeste kans op slagen hebben, is het aan te raden om de resultaten weer te geven in een overzichtelijk dashboard. Zet de KPI’s onder elkaar en geef met verschillende kleuren duidelijk de scores weer. 

Zet je roze bril af

Uiteraard sta je zelf volledig achter jouw productideeën. Je hebt ze met liefde en passie ontwikkeld. Hierdoor bestaat echter het risico dat je zelf overschat hoe goed het idee is. Luister daarom goed naar je klanten en sta open voor de resultaten van concept tests. Hiermee kunnen je productideeën alleen maar verbeteren. 

Test – verbeter – re-test

Een concept test vertelt je niet alleen of een productidee een succes of een mislukking wordt. Het laat tevens zien of een idee wellicht een duidelijke valkuil heeft, die het succes in de weg staat. In dit geval kan het wegnemen van de valkuil het idee verbeteren. Met een efficiënte re-test kun je achterhalen of het verbeterde productidee toch een succes kan worden.

Hulp nodig bij concept testing? Kies voor DeltaGO en krijg continue ondersteuning bij het project.