Checklist voor het beginnen van een eigen bedrijf

21 May 2021

Checklist voor het beginnen van een eigen bedrijf

Bij het starten van een bedrijf komt er een hoop op je af. Waar moet je als beginnend zzp'er allemaal aan denken? En is een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers (aov) verplicht? Hier zetten we de 10 belangrijkste dingen voor je op een rij.

Zakelijke verzekeringen

Met zakelijke verzekeringen kun je de grootste financiële risico voor jouw beroep of branche afdekken. Bedenk hoeveel risico je bereid bent te lopen en welke verzekering(en) je nodig hebt. Dit zijn de vijf meest afgesloten verzekeringen voor zzp’ers:

  1. Een aov-verzekering voor zzp’ers: als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je inkomen. Ook als je arbeidsongeschikt raakt of tijdelijk niet meer kan werken, bijvoorbeeld vanwege een burn-out. Daarom is het afsluiten van een aov voor zzp’ers verstandig: deze keert tot wel 90 procent van je gebruikelijke inkomen uit bij tijdelijke of langdurige ziekte.
  2. Met een rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd van juridische bijstand en  advies bij een juridisch conflict met een opdrachtgever, klant of ander zakelijk contact. Ook kun je gebruikmaken van een gratis incassodienst die afrekent met wanbetalers.
  3. Ongelukjes gebeuren. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vergoedt de schade die je tijdens werk aan anderen en andermans spullen veroorzaakt.
  4. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering: hiermee ben je verzekerd tegen vermogensschade die je per ongeluk veroorzaakt bij een opdrachtgever. Zoals het verstrekken van een onjuist advies of het schenden van intellectuele eigendomsrechten. Ga na of dit voor jouw beroep van toepassing is.
  5. Rij je in je personenauto naar klanten, kantoor of maak je andere zakelijke ritten? Dan is een zakelijke autoverzekering verplicht.
  6. Als je zakelijke goederen vervoert, bijvoorbeeld in een bestelbus, dan heb je een bedrijfsautoverzekering nodig.

Belastingen

Heb je je ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK)? Dan is het tijd om je belasting(voordeel) te regelen:

  1. Na je inschrijving bij de KvK zal de Belastingdienst bepalen of je belastingplichtig bent. Als dit het geval is en je eenmanszaak als onderneming telt, mag je aanspraak maken op meerdere regelingen. Zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en mkb-winstvrijstelling. Deze regelingen kunnen je honderden euro’s per maand besparen. Onderzoek of je hiervoor in aanmerking komt.
  2. Als het goed is, heb je bij je KvK-inschrijving een btw-nummer ontvangen. Dit betekent dat je vanaf nu btw-aangifte moet doen. De aangifte voor omzetbelasting moet je elk kwartaal versturen. Daarnaast is er ook de jaarlijkse aangifte voor inkomstenbelasting. Deze aangifte staat vanaf 1 maart klaar in je inlogportaal op Mijn Belastingdienst.

Administratie

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om je zakelijke administratie bij te houden. De Belastingdienst heeft het recht om dit op ieder moment op te vragen.

  1. Zorg voor een prettig (online) boekhoudprogramma waarin je overzichtelijk je inkomsten, omzet, winst, facturen en bedrijfskosten kunt bijhouden. Denk aan programma’s als rompslomp.nl, fiscus.nl of e-boekhouden.nl.
  2. Vergeet niet om bonnetjes en facturen 7 jaar lang in hun originele vorm te bewaren.