De shop staat open, maar er zijn geen bezoekers

05 May 2021

De shop staat open, maar er zijn geen bezoekers

Heb je een prachtige website voor je bedrijf gemaakt, maar heb je nog steeds nauwelijks bezoekers? Dan ben je daar misschien verbaasd over. Je site is toch mooi, en hij voldoet aan alle eisen? Is in alle browsers goed te bekijken, laadt lekker snel en is interactief bovendien. Waar blijven al die bezoekers dan?

Het is net als in het echte leven

Eigenlijk zou je er als ondernemer niet verbaasd over mogen zijn dat mensen je website niet als vanzelf weten te vinden. Toen je je bedrijf startte, kwamen de klanten toch ook niet vanzelf binnenwandelen? Nee, ook toen heb je een netwerk op moeten bouwen. Moeten zorgen dat mensen je bedrijf kenden, er anderen over vertelden. Ervoor gezorgd dat je op de juiste plekken zichtbaar was, dat het voor mensen bijna onmogelijk was om je te missen.

Met een website staat je eigenlijk precies dezelfde klus te wachten. Mooi dat die site er is, maar verwacht niet dat mensen al voor de virtuele deur stonden te wachten en zich nu meteen naar binnen beginnen te dringen. Ook nu zal je weer een netwerk moeten gaan opbouwen, zorgen voor zichtbaarheid, en goed laten zien dat je er bent. En dat is online vaak nog lastiger dan offline!

Hoe bouw je online een netwerk op?

Offline een netwerk opbouwen voor je bedrijf kan al knap lastig zijn, maar de meeste mensen weten zich hier aardig in te redden. Ze kennen bijvoorbeeld al mensen binnen hun branche en kunnen van deze contacten goed gebruik maken. Of ze weten de juiste marketingtools in te zetten om mensen naar hun bedrijf te ‘lokken’ en zo gestaag een klantenkring op te bouwen.

Online is dit echter een heel ander verhaal. Hier zal je eigenlijk helemaal opnieuw moeten beginnen qua zichtbaarheid en betrouwbaarheid. Je zal ervoor moeten zorgen dat je site goed te vinden is, en als goed en betrouwbaar wordt ingeschat. Om dat binnen de enorme hoeveelheid websites die er wereldwijd is voor elkaar te krijgen is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Een goede linkbuilding strategie kan je daarbij helpen, zeker als je het laat doen door een bureau dat hier verstand van heeft. Wat is linkbuilding? Heel simpel gezegd is dat ervoor zorgen dat er op relevante websites, op relevante woorden, naar jouw website wordt gelinkt. Welke websites en welke woorden relevant zijn, dat wordt niet even uit de losse pols bepaald, maar dit moet goed worden onderzocht. Zijn de juiste linkjes ingezet, dan kan dit je vindbaarheid in zoekmachines sterk verhogen. Om klanten online binnen te halen zal je dan nog steeds je best moeten doen, maar mensen weten dan in ieder geval van je bestaan af, en dat is al een heel belangrijke eerste stap.